10 aandachtspunten voor grootformaat reclame
1. DEKKING
Met een nationale campagne bereikt men in twee weken bijna 90% van de bevolking ouder dan 15. Met een nationale campagne bereikt men per dag meer mensen dan een spot op een nationale televisiezender.

2. HERHALING

De herhaling van grootformaat reclame is de hoogste van alle grote media. Bijgevolg garandeert men dankzij dekking en herhaling een bijzonder hoge GRP.

3. FLEXIBILITEIT

De geografische dekking, de boodschap, de socio-economische selectie, ... Al deze elementen kunnen worden geïntegreerd om de relevantie en dus de doeltreffendheid van de campagne te verhogen.

4. KOST PER CONTACT

Hoewel het aantal borden de laatste jaren sterk is afgenomen en de nieuwe voornamelijk scrollende en verlichte borden in stedelijke centra zijn, is de kost per contact van affichage nog steeds erg aantrekkelijk.

5. NABIJHEID

Door hun aanwezigheid in de straten brengen posters een merk nabij en maken ze het toegankelijk. Voor verkopers en verdelers is het bovendien motiverend om hun product in een alledaagse omgeving te zien. Vaak wordt gezegd dat affiches het eerste uithangbord van een verkooppunt zijn.

6. GEGARANDEERDE SHARE OF VOICE

Bij affiches heb je geen eindeloos durend reclameblok. Het aantal panelen ligt vast. Of een automerk tijdens het Autosalon of in een andere periode communiceert, zijn 'share of voice’ binnen de media zal vergelijkbaar zijn.

7. MEER VERPLAATSINGEN

Studies geven aan dat het aantal verplaatsingen toeneemt, en dus ook de kans om reclameborden op te merken. Het aantal auto’s op de weg blijft stijgen. Vooral de 'jonge’ en ‘actieve’ bevolking is onderweg.
8. DE TERUGKEER NAAR DE STEDELIJKE CENTRA
De komst en de ontwikkeling van de tussenformaten (8 en 10m²) betekent de grote comeback van kwalitatieve grootformaat affichage in de stedelijke centra. Met dit formaat kan men bovendien locaties aanbieden die in het verleden ondenkbaar waren.

9. MINDER PANELEN VOOR MEER RESULTATEN

In minder dan 10 jaar tijd is het aantal grootformaat reclameborden in België gedaald van 25.000 tot 10.000. In diezelfde periode bleven de prestaties van affichage op hetzelfde niveau. Dit betekent dat elk paneel gemiddeld twee keer zoveel contacten oplevert als voorheen.

10. DE KRACHTIGSTE VAN DE LOKALE MEDIA

In een context waarin veel campagnes internationaal worden opgezet en lokaal worden aangepast, biedt OOH mogelijkheden voor de ontwikkeling van een krachtig lokaal luik binnen een internationale campagne.